Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/peine 
     PEINE     
FEW IX poena
PEINE, subst. fém.
[DÉCT : peine ]

I. -

"Effort physique excessif, désagréable" : ...et fault estre sur les champs au froit, au chault, a la pluie et au vent et mainteffoiz souffrir grant faing, grant soif et des paynes treslargement (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 10).

II. -

"Sanction prévue par la loi pour punir une infraction"

 

-

Sur (la) peine de + inf. "Sous peine de" : Lequel gaige ou non sera devant les parties adjugié au jour et place par nous ou par leur juge ordonné, sur la painne de estre reputé pour recreant et convaincu cellui a qui la faulte sera. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 211). Encores le roy nostre seigneur vous commande et deffend, ou le juge, que nul, de quelque condicion qu'il soit, durant la battaille ne soit a cheval ; et ce, sur payne aux gentilz hommes de perdre les chevaulx (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 213).

 

-

La peine du poing ou du pied. "Châtiment consistant à couper le poing ou le pied du coupable" : Encores le roy nostre seigneur, ou le juge, vous commande et deffend a toutes personnes, de quelques condicions qu'elles soient, qu'il se assye sur banc ou a terre, affin que chascun puisse veoir les parties plus a son gré combactre ; et ce, sur la payne du poing ou du piet. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 213).

III. -

"Pénitence (?)" : ...l'evesque (...) leur donna la pappalle de paine de coulpe absolucion (LA SALE, J.S. E., 1456, 308).

IV. -

Loc. adv. À peine

A. -

"En se donnant du mal, en fournissant un effort" : Il [le mont] est moult maigre et secq ; car, jusques a bien bas, on ne y trouveroit a payne ung seul arbre ne une seulle verdeur. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 69).

B. -

"Difficilement" : ...il [Octavien] fut de si très hault et glorieux nom de Dieu par son peuple si très requis que a painne le povoit il reffuser (LA SALE, Sale D., 1451, 21).

C. -

"Presque" : ...et ancore je n'ose dire qu'ilz vouldroyent a poine qu'il fust mort, affin qu'ilz fussent desobligiez a recongnoistre ce bienfait. (LA SALE, Sale D., 1451, 219).
 

La Sale Pierre Demarolle


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.